Tuesday, March 20, 2012

Darurat Yang Belum Darurat....

Berkesempatan mengunjungi bandaraya Bangkok pada awal tahun lalu sedikit sebanyak dapat membuka mata kami berkaitan kehidupan sesetengah umat Islam disana.

Kurang pasti berkenaan status 'ibu' ini samada penduduk tetap, warganegara atau pelancong seperti kami. Tapi dia berjalan berseorangan seperti sudah terlalu biasa dengan tempat tu.

Biasa la kan, bila berada di luar negara dan berada di kelompok non-muslim, bila saja berjumpa dengan saudara seagama (anggapan kami sebab dari gaya pemakaiannya) memang terasa seronok. Lebih-lebih lagi bila berdepan dengan kesukaran mencari makanan.

Sebenarnya tak la susah sangat nak cari makanan halal di tengah-tengah kota Bangkok. Cuma perlu mencari. Bila terserempak dengan 'ibu' ini yang kebetulannya sedang menunggu panggangan (ayat tak boleh blah kata orang sekarang) hati kami pun berbunga la.

Maklum, bawa anak-anak bersama memang remeh sikit la sebab kena angkut kehulu kehilir sambil cari makanan. Tapi tu bukan isu yang cuba nak diketengahkan. Tak susahpun bawak anak-anak sebenarnya. Lagi happy dapat jalan-jalan satu keluarga :-)

Hati kami berbunga bukan sebab apa, sebab utamanya jumpa perempuan yang lengkap bertudung dengan sempurna dan jumpa orang jual makanan. Dalam hati kami terus kata 'mungkin makanan halal ni... tak perlu la jalan jauh hari ni..'

Mulut ringan jer bagi salam dan tanya orang Muslim ker yang jual. Bila 'ibu' ini bersuara dalam slanga Melayu  seberang lagi la kami bersyukur 'Oh... boleh berbahasa Melayu rupanya'.. sebab di Bangkok, kebanyakkan Muslim tempatan yang kami jumpa tak boleh berbahasa Melayu.

'Ibu' ni jawap 'bukan orang Muslim yang jual, tapi saya beli ayamnya aja... '  Kami tak cakap apa-apa, cuma senyum macam lagu Najwa (senyum... tak perlu kata apa-apa) - ni tahap serendah-rendah iman la ni... kami pun berlalu pergi dari situ...

Dalam perjalanan dok berbahas la kami anak beranak.. sesetengah Muslim ni cepat betul jatuhkan hukum darurat.. padahal belum sampai ke tahap tu lagi... :-(

Ustaz kata, kalau kita makan benda-benda yang tak tentu halal haramnya, salah satu akibatnya hati jadi mati, bila hati mati, doa susah nak makbul, amalan tak diterima..... Nauzubillah

Pendek kata kat mana pun kita berada, berusahalah untuk cari makanan yang halalan lagi toyyiban... sebab makanan akan jadi darah dan daging kita..



No comments:

Post a Comment