Saturday, February 25, 2017

Air Kelapa

Malam tadi anak no 2 kena sakit perut yang teruk. Mungkin gastrik atau tersilap makan. Tapi dia ni bukan jenis yang merengek2. Dia jenis kuat semangat dan tahan sakit. Mengerekot sambil keluar airmata punya menahan sakit tu.

Memang tak rancang nak bawak ke klinik sbb tau habis kuat pun doktor akan bagi ubat tahan sakit samada consume melalui mulut atau cucuk. I need to do something. Kalau dah tahap kecemasan baru nak bawak dia gi klinik.

We go for holistic first. Apa yang saya buat ialah sapu minyak herba di belakang badan, perut dan ari2. Suruh dia pakai stokin sebab dia dah menggigil kesejukan.

Lepas tu saya tuam perlahan2 dengan botol kaca berisi air panas. Satya letak tuala kecik sebagai lapik atas perut dan tuam seluruh bahagian perut dan ari2 sampai air tu hampir sejuk.

Dia rasa lega sikit. Lepas sejam lebih kurang pukul 1 pagi dia bangun sbb rasa nak muntah. Urut2 belakang dia biar semua yang nak keluar tu keluar dengan jayanya.

Alhamdulillah. Perut memulas pun dah beransur hilang. Dapat dia lena hingga pagi. Pagi ni beli air kelapa fresh tanpa campur ais batu dan gula bagi dia minum.

Sebab mmg pasti perut dia kosong dan berasid tinggi jadi kita lawan dengan air kelapa yang mempunyai kadar alkali yang tinggi pulak. Baru la seimbang.

Alhamdulillah anak saya kembali sihat without any chemicals being put inside her body.

Saya cuba sedaya upaya untuk elak chemicals consumptions thru ubat. Makanan kita pun dah banyak chemicals yang kita tak tau kan...

Sedang cuba cara hidup yang lebih sihat... InshaaAllah..

No comments:

Post a Comment